DSC01266.JPG

Start hybride leerpraktijk

Bij het woord ‘hybride’ denken we al snel aan de hybride auto: een auto die een combinatie van verschillende technieken gebruikt ter aandrijving. In Salem spreken we sinds kort over de hybride leerpraktijk, die op dinsdag 11 mei jl. in pilotvorm van start is gegaan.

De hybride leerpraktijk is een samenwerking tussen het Hoornbeeck College (locatie Rotterdam) en Salem en richt zich op stagiaires die voor een periode van 10 of 20 weken aan de slag gaan in de beroepspraktijk. De hybride leerpraktijk combineert het schoolse leren met het leren in de beroepspraktijk. Bij hybride leren ligt het accent niet op werk, maar op leren. Stagiaires leren hierdoor sneller omdat zij aan opdrachten werken en daardoor meerwaarde van het werk voelen. Een docent helpt de stagiaires in het leerproces door mee te denken in de voorbereiding van praktijkopdrachten, zoals het opstellen van een persoonlijk ontwikkelplan, maar ook met intervisie en verdiepende onderwerpen gericht op kwaliteits- en
eigen deskundigheidsbevordering. Dit ontlast dan weer de werkbegeleiders op de bewonersafdelingen. Om die begeleiding te kunnen bieden is er eenmaal per twee weken een vaste docent van het Hoornbeeck College aanwezig in Salem.

Dat de focus in stageperiodes wordt gelegd op het leerproces is van groot belang. De kwaliteit van opleiden blijft namelijk op niveau. Daarnaast vindt Salem het belangrijk om de lijntjes kort te houden met school. De brug tussen leren en de praktijk wordt op deze manier eenvoudig geslagen. De opleidingsbehoefte van school en die van Salem komen zo mooi samen. Op dinsdag 11 mei jl. is dit heugelijke feit gevierd met de stagiaires, de werkbegeleiders en de praktijkopleiders. Wilma Broer, praktijkopleider, heeft het feestelijk moment geopend met een korte speech. Onder begeleiding van Pieter van den Berg, docent van het Hoornbeeck College, is er met alle aanwezigen een leeractiviteit gedaan. De conclusie van deze leeractiviteit is dat alle aanwezigen heel goed op elkaar ingespeeld zijn en daarmee gericht zijn op leren. Chapeau, ga zo door!

242